tiistai 17. kesäkuuta 2014

Tankar och funderingar

Tankar och funderingar om mat.. once again..

Jag har de senaste dagarna funderat mycket på framtiden och hur man kan påverka hälsan med maten. Jag har länge känt att kött, speciellt nöt och gris känns tungt för magen. Jag har aldrig tyckt att jag behövt rött kött. Det är svår smältade och jag märker ibland att mina fingrar sväller och energinivån är låg efter att ha ätit en biff av nöt. 

Därför har jag den senaste tiden försökt undvika rött kött och satsat på kyckling och fisk, rikligt med sallad och mindre kolhydrater (minskat på potatis, pasta, bröd osv). Jag har också varit mer aktiv, tränar så mycket jag hinner och orkar, där löpning är en av favoriterna. 

Magen mår betydligt bättreJag mår fysiskt väldigt bra just nu. Förutom flunssan förstås. 

Det jag har funderat på, är att ändra mina matvanor ytterligare. Jag har planerat att fortsätta lämna bort rött kött, undvika ALL processerad mat, minska konsumptionen av mjölkprodukter och därmed satsa på en mer plant-based diet.  

Varför? 

Jo, därför att jag tror att det är så vi egentligen borde äta! I alla fall min mage och kropp säger så.

Naturen har gett oss otroligt näringsrik färgglad mat. Bl.a. avokado, grönväxter, nötter, frukter, bär and so on and on.. vi har en natur proppfull med SUPERFOODS!

Jag vill än en gång rekomendera alla att se på dokumentären Forks over Knives eftersom den kan rädda ditt liv. Just det, ditt liv. Vi blir bara sjukare och sjukare p.g.a. den mat vi häller i oss idag. Därför känner jag att jag är beredd att ändra mina matvanor för att maximera min hälsa, min energi och mitt psykiska och fysiska välmående. Vad har vi att förlora?




Nu gäller det ju förståss att hålla sig kritisk till allt man läser, det som filmen handlar om säger helt tvärt emot det vi tror om mat.. men i den värld vi lever i nu så är det pengar som styr allt. Företag inom matindustrin ska göra vinst oavsett konsekvenserna. Ingenting är viktigare än pengar, inte ens hälsan. 


Kommer jag att lyckas första gången? .. nej knappast.. men ingenting stoppar mig från att ge det ett försök. 

Från och med idag har jag tänkt give it a go. Jag tänker börja med en vegan detox i hopp om att förkylningen sku få en lite kick in the butt. 

Läs mer om olika detox tips och recept här: Detox guiden



Källor: 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti